Tuesday 26 April 2011

VIRUS COXSACKIE...

Assalamualaikum w.b.t

Virus Coxsackie... aarrghh... mmg aku x suka virus ni.. aku pnh kena sekali msa duk di Uitm dulu... mula2 ingat campak.. sekali bila jmpa pakar dia ckp virus ni la... virus ni selalu kena dkt kanak2 di bawah usia 5 thn.. tp masa tu aku dh pn remaja.. (he3 muda jgk la kiranya) ntah mcmna aku leh kena.. virus ni dikenali sebagai penyakit kuku kaki dan mulut.. mmg sakit beb..
Hari ni aku bawa rayyan gi jmpa doktor dia di sahkan kena virus ni.. adoi.. ptt la dia x nk minum susu... rupanya dalam mulut dia dh jd byk ulser.. serangan virus ni.. seb baik aku bwa dia awl.. virus ni mmg x de ubat.. akan baik sendiri tp kita kna pantau kebersihan.. aku kena pn sakit giler beb.. ni kan ank aku yg baru je umur 13 bulan..apa la rasanya kan.. sian sgt.. so rayyan kena di kuarantinkan.. virus ni boleh berjangkit melalui air liur dan najis.. semua toys dan brg rayyan aku kna sterilize kan supa virus ni cepat hilang... kesian aku nengok dia nk tido n minum susu.. bygkan la.. kita yg kena ulser 1 or 2 biji dlm mulut pn riau x ingat... ni kan dia baby lg... sempat lg aku snap gambar dia tido.. tempek muka atas lantai sbb panas sgt2...




alolo ciannya ank ibu...

so kepada semua ibu2 di luar sana.. harus lah anda menjaga kebersihan ank2.. terutamanya di rumah pengasuh.. di rumah sndiri mungkin kita dpt pantau... so sama2 la kita menjaga nyawa org yang tersayang...
Wassalam....

2 comments:

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

huihs..risau gak kan bila dah kena virus ni...

sabo je lah...

MyHeartMySoul's Diary said...

Ladyzul: tu la.. ida pnh kena mmg sakit... ni bygkan baby lak.. x tau la mcmna perasaan dia.. so kna hati2 bykan minum air.. kanak2 mmg cepat kena.. diaorg antibodi x kuat.. ni plak musim panas.. yg penting kebersihan..